Noen digitale trender forsvinner og dør stille, mens andre påvirker samfunnet vårt og hvordan vi lever i det dypt. Her er de ni beste IT-megatrendene som jeg tror vil definere 2018 og utover.
Trend 1: Livet våre blir stadig mer tilfredse.
Nesten alt vi gjør i disse dager skaper et spor av digitale brødsmuler, fra å snakke med venner via en meldingsapp eller kjøpe en kaffe til å punche inn og ut med et Oyster-kort eller strømme musikk. Og vår verdens ekspanderende datafiksering har resultert i en dataeksplosjon uten sidestykke.
I løpet av et typisk minutt mottar Facebook 900 000 pålogginger, mer enn 450 000 Tweets, 156 millioner e-poster og 15 millioner meldinger.
Med tall som disse er det ingen overraskelse at mengden data som skapes globalt generelt dobles hvert annet år.
Trend 2: The Internet of Things (IoT) og hvordan vanlige ting blir mer “smarte.”
Internet of Things (IoT), som inkluderer smarte, tilkoblede enheter som smarttelefoner og smartklokker, er en viktig bidragsyter til denne eksponentielle dataveksten. Disse smarte enhetene samler kontinuerlig inn data, kobler til andre enheter og deler dem – alt uten behov for menneskelig deltakelse (for eksempel Fitbit-synkroniseringsdataene dine til telefonen din).
I dag kan nesten alt gjøres smart. Bilene våre blir mer nettverkstilkoblet; innen 2020 vil en kvart milliard biler være koblet til Internett. Det er åpenbare smarte enheter, som TV-er, og mindre åpenbare smarte produkter, for eksempel yogamatter som sporer hunden din nedover. Mange av oss har selvfølgelig stemmeaktiverte personlige assistenter som Alexa, et eksempel på en IoT-gadget.
Det er mange enheter, men tingenes internett er bare i gang. Innen 2020, ifølge IHS, vil det være 75 milliarder koblede gadgets.
Trend 3: Datakraften øker eksponentielt, noe som resulterer i betydelige teknologiske fremskritt.
Uten de massive gjennombruddene i prosessorkraft som vi har gjort, ville ingen av denne utrolige utvidelsen av data, eller de milliarder av tilgjengelige IoT-enheter, vært tenkelig. Datakraften økte hvert annet år mellom 1975 og 2015 før den falt til dagens hastighet hvert annet og et halvt år.
Vi nærmer oss imidlertid grensene for tradisjonell prosessorkraft. Heldigvis er kvanteberegning i horisonten. Kvantedatabehandling, uten tvil den største dramatiske endringen i datakraft, vil føre til at datamaskiner blir millioner av ganger raskere enn de er nå. Ledere i teknologiindustrien kappløper for å utvikle den første kommersielt funksjonelle kvantedatamaskinen, som vil være i stand til å løse problemer som dagens datamaskiner ikke kan. Til og med i stand til å løse problemer som vi ennå ikke har forestilt oss.
Trend 4: Den enorme økningen av kunstig intelligens er (AI)
Massive data- og datakraftgevinster har gjort det mulig for datamaskiner å lære på samme måte som mennesker. Den fantastiske boomen i data har gjort det mulig for AI å utvikle seg så raskt de siste årene; jo mer data et AI-system har, jo raskere kan det lære og jo mer nøyaktig blir det.
Denne betydelige fremgangen innen AI betyr at datamaskiner nå kan utføre et økende antall menneskelignende funksjoner. AI er det som lar datamaskiner se (f.eks. programvare for ansiktsgjenkjenning), lese (f.eks. analysere kommunikasjon på sosiale medier), lytte (f.eks. Alexa står klar for å svare på alle instruksjonene dine), snakke (f.eks. Alexa svarer deg) og måle menneskelige følelser (f.eks. affektiv databehandling).
Trend 5: Automatisering er det ustoppelige godstoget.
Jo mer sofistikerte maskiner blir, jo mer vil de kunne hjelpe menneskeheten. Dette betyr at algoritmer eller roboter kan automatisere og utføre flere prosedyrer, beslutninger, funksjoner og systemer.
Automatisering vil etter hvert påvirke et bredt spekter av virksomheter og arbeidsplasser. Foreløpig kan de fire D-ene brukes til å klassifisere den første bølgen av sysselsettingsmaskiner som tar: kjedelig, skitten, farlig og kjær. Dette betyr at mennesker ikke lenger vil bli pålagt å utføre oppgaver som datamaskiner kan handle på raskere, trygt, billigere og riktigere.
Trend 6: 3D-utskrift gir produsenter utrolige alternativer.
Oppfinnelsen av 3D-utskrift, relatert til økt automatisering, påvirker produksjon og andre industrier på mange fordelaktige måter. Gjenstander kuttes eller hules ut av materiale, for eksempel metall, ved hjelp av et skjæreverktøy i konvensjonell (subtraktiv) produksjon. Tingen lages ved å legge ned eller legge lag med stoff i 3D-utskrift (også kjent som additiv produksjon). Plast, metall, betong, væske, pulver, til og med sjokolade eller menneskekjøtt er mulige materialer for 3D-utskrift.
Mer kompliserte former kan genereres med 3D-utskrift enn tradisjonell produksjon – og med langt mindre materiale. Det gir også mulighet for produkttilpasning uten å bekymre deg for stordriftsfordeler.
Trend 7: Vi samhandler med teknologi på en rekke måter.
De siste årene har måten vi engasjerer oss i teknologi utviklet seg drastisk – og fortsetter å utvikle seg. Vi kan utføre et bredt spekter av jobber på farten takket være smarttelefoner og nettbrett, ganske enkelt ved å trykke på en skjerm. Mobilnettbruken har steget til et punkt der den overgikk vanlig nettbruk på datamaskiner i 2016, og Google har også bekreftet at smarttelefonsøk har overgått skrivebordssøk.
Trend 8: Blokkjeder: En revolusjonerende teknologi som har potensial til å revolusjonere verden.
Å bruke blokkjedeteknologi til å lagre, autentisere og bevare data er et praktisk valg. En blokkjede kan betraktes som en distribuert, ekstremt sikker database. Sagt på en annen måte. Det er en distribuert, peer-to-peer hovedbok med poster. Selv om ingenting er trygt, er blockchain et betydelig skritt fremover fra dagens datasikkerhetsteknologi, fordi den, i motsetning til en sentralisert database, ikke har noe enkelt punkt for feil.
Trend 9: Plattformer er veien videre for bedrifter.
En plattform er i hovedsak et nettverk (digitalt eller fysisk) som tilfører verdi til deltakerne ved å la dem samhandle og handle tjenester, produkter eller informasjon. Plattformen er sjelden den virkelige tjenesteleverandøren; snarere fungerer det som en tilrettelegger for mengden, slik at deltakerne kan samhandle på en enkel, lett og trygg måte.
Plattformer er ryggraden i det Facebook og Twitter gjør og har gitt opphav til virksomheter som Airbnb, Uber og Amazon. På den annen side gir plattformer vekstpotensial for alle typer bedrifter, bransjer og sektorer, ikke bare teknologifirmaer. Selv veletablerte selskaper med mer tradisjonelle forretningsstrukturer, som Ford, utvikler plattformstrategier.